onsdag den 5. september 2012

Som brødre vi dele...

Selvfølgelig gør vi dét!

Derfor er der igen i år
gratis squash ad libitum til alle vores søde naboer!





Sidste år prøvede jeg at så frø fra en squash af egen avl 2010,
men det fungerede bare slet ikke.
Der var blot en enkelt squashplante, som blev til noget,
og hvis ikke jeg husker meget forkert,
så kunne vi høste én eneste lille, sølle squash!
(Tidligere år har vi været ved at drukne i squash!)

I år har vi taget revanche.
Købte frøene og har 15 (f-e-m-t-e-n) planter,
fyldt med squash, som vokser hurtigere,
end vi kan nå at høste dem
- det er lige før(!) man kan SE DEM GRO!

Så... ud med bordet ved vejkanten,
så naboerne kan forsyne sig så lystigt de vil!
Og dét gør de heldigvis,
så de lækre afgrøder ikke går til spilde!

* * *

Jeg har ofte set squashblomster på grøntmarkeder
i Sydfrankrig, men har aldrig smagt dem.
Så... da der også er en hel del ikke bestøvede blomster på
squashplanterne i år, var tiden inde til at gi' det en chance,
og forleden dag prøvede jeg så endelig at lave
fyldte squashblomster.

Da det var på forsøgsbasis, gjorde jeg det ganske enkelt:

Blandede Philadelphiaost m/hvidløg & urter
med hakkede mandler
kom fyldet i de fine, skyllede/aftørrede squashblomster
og stegte dem ganske kort i olivenolie
på en varm pande.
Krydrede med lidt salt og peber.

Voilá!

Det var SÅ enkelt, og smagte SÅ godt!
UH-HHHHMMM!

Og det skal absolut gentages så længe der er blomster -
måske i aften til pastaretten!

• • •

Har du en god squash-opskrift
du kan anbefale?

OBS! Går din vej forbi Tokkerup,
så snupper du da også bare en squash el. to.
Deler også gerne med mine blogvenner! :-)

~ Ha' en rar dag! ~

*SMIL*
fra Lisbet

2 kommentarer:

  1. Det kunne være at man skulle lægge vejen forbi Tokkerup, det skulle vis være på vejen til Frederikssund;))
    Vi var i Milano sidste forår og der fik vi også fyldte squash-blomster, det var fantastisk.
    Det kan være at man skulle prøve sig frem med squash i haven til sommer.

    SvarSlet
  2. Det smager bare så godt...og sikke mange gode retter man kan lave af denne grøntsag. Nabodeling er super godt....jeg delte fx en gang vafler med vores nabo forleden...de var helt sikkert også lækre ;-D God dag til jer..knus

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.