fredag den 24. august 2012

Squashtid = Kagetid (Opskrift)

Igen i år er vi ved at drukne i squash fra køkkenhaven,
så det er herligt, at de kan bruges i både
det salte og det søde køkken.

De seneste 4-5 år har jeg bagt en helt bestemt kage,
og i år er ingen undtagelse.
Her til morgen gik jeg tidligt i gang
i bageriet...







~ Squashkage ~

Ingredienser:

500 gr. revet squash

3 tsk. groft salt

100 gr. mørk chokolade 70%
75 gr. smør el. margarine (fl. Becel)
400 gr. sukker
4 tsk. kakao
3/4 dl. koldt vand
4 store æg*
(*eller 2 bægre past. æggeblommer + 3 bægre past. æggehvider)
100 gr. groft hakkede valnøddekerner
250 gr. syltet appelsinskal i tern
450 gr. hvedemel
1 tsk. bagepulver
2 tsk. natron

Majsolie
Bagepapir
1 stor form (mindre bradepande) el. 2 små forme

Fremgangsmåde:

Riv squashen på rivejernet (brug gerne den grove side),
læg den i en bradepande el. skål
og rør saltet i.
Lad det stå i 20-30 min. (så væden trækkes ud).
Hæld det op i en sigte og pres så meget væde ud som muligt.

Smelt chokolade og smør/margarine i en skål over vandbad.
Tilsæt sukker og kacao og rør det sammen.
Tilsæt det kolde vand.
Tilsæt et æg (el. bæger m/æg) ad gangen.

Tilsæt hakkede valnødder, appelsinskal i tern
og revet squash... og rør det sammen.

Bland hvedemel med bagepulver og natron,
og hæld det ned igennem en sigte
til de øvrige ingredienser i skålen.
Rør det hele grundigt sammen.

For formen(e) med bagepapir og pensl med solsikkeolie.
Obs! Lad bagepapiret gå op over kanten, da dejen hæver en del.
Hæld dejen i formen(e).

Bag i en forvarmet alm. ovn ved ca. 175°C
i 1 time på næstnederste rille.

Test om kagen er gennembagt ved at stikke en stegenål
ned i kagen. Sidder der dej på stegenålen,
når du trækker den op igen,
giver du kagen 15-30 min. extra i ovnen.
[Tjek med stegenålen ind imellem,
så kagen ikke får for meget og bliver tør!]

Når kagen er bagt sættes den til afkøling i formen
på køkkenbordet.

Skær kagen i skiver el. tern,
og server med f.eks.
is, flødeskum, creme fraiche, frugtkompot
el. andet "flydende"
og evt. frisk frugt fra haven!

Kagen kan holde sig nogle dage i køleskab.
Er også velegnet til frysning!

OBS!
Kagen bliver KUN bedre efter en tur i køleskab/fryser!

~ Velbekomme ~

* * *

Og så ventede opvasken...
.

Så du mine squashfrikadeller forleden dag?
Ellers hop forbi HER...!

~ Rigtig god weekend ~

*SMIL*
fra Lisbet

12 kommentarer:

  1. Lisa Sandra Hansen24. august 2012 kl. 15.29

    MUMS! Det er altså bare en af favoritterne!

    SvarSlet
  2. Så må jeg da vist lige hente de klud til alt mit mundvand, Æææææælsker squashkage. Men i denne kur-tid må jeg vis hellere kigge på dine deller, altså dem med squash:0))
    Go' weekend

    SvarSlet
  3. Den er også super god... uden at være sådan-rigtig-kagevammel! :-)

    SvarSlet
  4. Synes nu ikke {umiddelbart} det virker som en kage der feder voldsomt meget... Vælg Becel og en god MØRK chokolade... Okay - der er også sukker og med i, men... ellers synes jeg altså ikke det er så "farligt".
    Men - squashfrikadellerne kan bestemt også anbefales (ved dog ikke om de er sundere en kagen :-D)
    *SMIL*

    SvarSlet
  5. Kagen kender jeg godt -- den er god men frikadellerne med mandler i er nye for mig. Dem tror jeg jeg vil prøve en dag for jeg har fået en vegetar i huset og er konstant på udkik efter gode vegetarretter der samtidigt kan bruges som tilbehør til os andre.


    Og så et kæmpe tak for din særligt søde kommentar på Badut den anden dag. Du rørte mig. TAK.

    SvarSlet
  6. Der er mange forskellige variationer af squashkagen... og dette er min version, sådan som jeg selv foretrækker den, uden for meget extra krydderi el. fyld!


    Vegetarisk mad: Kender du bloggen "Kødfri Fredag" [http://kodfrifredag.wordpress.com/]? Kvinden bag bloggen, Kirsten Skaarup, udgiver også lækre kogebøger. Senest "Den lille grønne for madpakke spisere". Det er faktisk dér jeg så opskriften på squashfrikadellerne i første omgang (da jeg fik bogen foræret for nylig). Er sikker på du kan finde mange lækre ting på bloggen.


    Prøv også at tjekke min opskrift på "Sprøde auberginer med fyld" [http://lisbetll.blogspot.dk/2012/05/sprde-auberginer-med-fyld-uhmmm.html]
    Dem spiser jeg i stedet for en bøf, mens manden får dem som tilbehør til bøffen...! Sådan som du beskriver det...! :-)


    Velbekomme... og selv tak! *SMIL* og god lørdag...!

    SvarSlet
  7. MaDiBueHandicraft25. august 2012 kl. 16.24

    that looks jammie,mmmm.
    The house was in France,I wish I could haven a peek in it...
    The outside looks so great.
    Have a nice weekend!!X

    SvarSlet
  8. Oh, France is beautiful... I just L-O-V-E France [Provence] and I'd love to live there...!
    A great weekend to you too! :-)

    SvarSlet
  9. TAK Lisbeth. Jeg kender godt Kødfri Fredag, det er en fin blog. Mathilde kan detsværre ikke lide auberginer for det er ellers en god ide.

    SvarSlet
  10. I stedet for auberginer, så anvend TYNDE skiver fra en STOR squash! Dét skal jeg selv ha' i aften... mens manden spiser bøf. :-)

    SvarSlet
  11. Hvor lyder det lækkert, Lisbet! Tak for opskriften - den skal bestemt prøves her hos os. Jeg er så heldig at have en mand, der elsker at bage :-)
    'Klem* og rigtig god søndag!

    SvarSlet
  12. Håber du synes om kagen, når Monsieur har bagt den. Vi er meget begejstrede for den her i huset, og den er heldigvis mindst lige så god dagen efter, den er bagt (hvis ikke bedre).
    Også rigtig god søndag til dig, Madame G. *KNUS*

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.