lørdag den 4. august 2012

Lavendler i lange baner

Da vi for 8 år siden købte
vores nedlagte landsted her i Tokkerup,
gav jeg udtryk for, at jeg ville ha' masser af lavendler i haven.
Da der hører en del landbrugsjord med til matriklen,
sagde min søde mand:
"Du kan få en hel mark fuld!"

Okay - lavendelmarken lader vente på sig,
men vi har efterhånden fået en hel del lavendler
rundt omkring i haven!


Terrassen omkranset af lavendler.
.
Egentlig skulle terrassen have været omkranset
af en flot anlagt stenkant,
men da projektet lod vente på sig,
og jeg var træt af at se på den grimme kant af stabilgrus,
foreslog jeg, at vi plantede lavendler.
Og det har vi ikke fortrudt ét eneste sekund!


Lavendler på begge sider af drivhuset.


...og de gror og de gror...!


Roser og lavendler i skøn forening.
Så behøver man næsten ikke andet i haven...!


I år er lavendlerne nærmest invaderet af
de smukke, hvide kålsommerfugle.

Heldigvis gør de ingen skade på lavendlerne,
men nøjes med at suge nektar
[har jeg googlet mig frem til...]

Heldigvis er lavendler noget af det
 der gror allerbedst her på grunden,
så... måske er tanken om en markfuld slet ikke så tosset endda!
Og idéen er da heller ikke skrottet helt,
så - hvem ved... måske en dag...!
.
Foreløbig har vi dem i lange baner
- også flere steder end de viste!

~ Ha' en dejlig weekend! ~

*SMIL*
fra Lisbet

11 kommentarer:

  1. Hvor er det smukt...jeg vil da også hellere have dem end et stengærde ;-) En dejlig solrig lørdag til jer..knus

    SvarSlet
  2. Så smukke...også en af mine favoritter.

    SvarSlet
  3. Jeg elsker også mine lange rækker af duftende lavendler!

    God weekend,Lisbet!
    :-) Dorthe

    SvarSlet
  4. Jeg kan næste dufte dem, det ser fantastisk ud.
    Klipper du dine ned?

    SvarSlet
  5. Tak, Gitte. Ja, jeg vil da også meget hel're ha' lavendlerne... :-)
    God weekend til jer. *KNUS*

    SvarSlet
  6. Ja, de er smukke, og man kan bare ikke få for mange af dem. :-)

    SvarSlet
  7. Tak, Dorthe. Også rigtig god weekend til dig. :-)

    SvarSlet
  8. Ja, du har ret... Når man kender duften af lavendel, kan et billede næsten "duftes"...
    Vi beskærer ikke lavendlerne, men om foråret klipper vi de visne blomster/stængler af. Måske når de bliver lidt for store, vi så skærer dem lidt ned, men foreløbig får de lov til bare at vokse. :-)

    SvarSlet
  9. Hvor er det dog smukt at se alle dine lavendler! Og sammen med lyserøde roser er det ren fryd. Ha' en dejlig søndag, Lisbet, *Klem*
    Jeg er så spændt på at læse om jeres hundehvalp ...

    SvarSlet
  10. Jeg kan sagtens forstå ønsket om en lavendelmark. Men indtil videre synes jeg, at du har den skønneste kantning omkring din terrasse, og den bliver bare kønnere og kønnere, hvis du husker at klippe den... :-)

    SvarSlet
  11. Det afgjorde sagen! vi skal helt klart have lavendler i vores kommende bed langs indkørsel og staldbygning :0)
    Hvor er de smukke..
    Ha' en dejlig dag
    KH. Gårdejerinden - www.gaardejerindensunivers.blogspot.com

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.