tirsdag den 28. august 2012

Kandiseret D.I.Y.

Dekorér dine kager og desserter med
kandiserede blomster og blade.
.
Det ser fint ud, smager godt,
og er super nemt at gå i gang med.
.
.
Her har jeg valgt ChokoMynte.
En spændende krydderurt, som smager af "After Eight" chokolade.
.
.
Skyl bladene grundigt.
.
.
Dup bladene tørre mellem 2 stykker køkkenrulle.
.
.
Hæld pasteuriseret æggehvide og stødt melis i hver sin skål.
.
.
Dyp bladene i æggehviden ét ad gangen (brug en pincet)...
.
.
- og vend dem derefter i sukkeret, så de dækkes på begge sider.
Læg de kandiserede blade på en tallerken/et fad
evt. dækket med bagepapir.
.
.
Lad bladene tørre natten over ved alm. stuetemperatur.
.
ELLER
.
Sæt dem i ovnen ved 60°C i en lille time (vend dem halvvejs).
På denne måde får bladene lidt gylden farve hist og pist,
hvilket kun klæder ChokoMynte-bladene
[men er knapt så kønt, hvis der anvendes rosenblade].
.
Efter tørring kan de kandiserede blade opbevares
i en tætsluttende dåse.
(Jeg ved ikke, hvor længe de kan holde sig,
men selv fremstiller jeg altid kun en mindre portion,
som hurtigt bliver brugt!)
.
~ God fornøjelse! ~
.
*SMIL*
fra Lisbet

8 kommentarer:

  1. Hanne Maria Bruun Hansen28. august 2012 kl. 15.13

    .....smukt og lækkert.........det skal prøves........fik også afprøvet squash frikadelle opskriften......skiftede raspen ud med 2 dl malede mandler og 1 dl kogt quinoa i - de blev meget vellykkede:-)

    SvarSlet
  2. Hvor er de fine. Jeg har prøvet at kandisere små stedmorblomster. De ser også bare yndige ud på muffins :-)

    SvarSlet
  3. Camilla Jørgensen29. august 2012 kl. 10.36

    Det ser sørme godt og enkelt ud. Det må jeg snart prøve!!

    SvarSlet
  4. Godt at høre, du kunne bruge opskriften. Det er nemlig det smarte, at man kan lave sin egen version ud fra grundopskriften. Det gør jeg også selv ganske ofte. (Jeg var i øvrigt nødt til at tilsætte et extra æg i squashfrikadellerne, for at "massen" skulle hænge sammen - ellers var den a-aaalt for tør!) Lyder godt med quinoa'en. Måske jeg skal prøve det næste gang! :-)

    SvarSlet
  5. Det lyder rigtig smukt med kandiserede stedmoderblomster. Det har jeg ikke prøvet selv... endnu! :-)

    SvarSlet
  6. Det er så-ååå nemt! God fornøjelse! :-)

    SvarSlet
  7. Det er utroligt smukt at se kager dekoreret med kandiserede blomster og blade! Jeg har aldrig prøve selv - tak for en rigtig god idé, Lisbet! *Klem*

    SvarSlet
  8. De kan være prikken over i'et på en hjemmebagt kage, og så er det ganske hyggeligt at pusle med. Du må prøve det en dag. *KNUS*

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen, hvis du kommer forbi.